GU i topp inom odontologi i årets Shanghairankning

Göteborgs universitet placerar sig på plats 21 inom Dentistry and Oral Science i årets Shanghairankning. Det innebär att GU placerar sig före alla andra svenska lärosäten. Universitet klättra i totalrankingen från placering 151-200 till 101-150.

– Med respekt för de svagheter som finns med den här formen av jämförelse är det självklart mycket glädjande att vår institution kommer väl ut i årets ranking både i ett internationellt, nationellt och GU-perspektiv. Det är resultatet av ett hårt arbete av många medarbetare, säger prefekt Peter Lingström.

Shanghai Jiao Tong University (SJTU) publicerar varje år en rankningslista över världens främsta universitet. Listan har det officiella namnet Academy Ranking of World Universities (ARWU), men kallas oftast bara Shanghai-rankningen. Rankningslistan har fått stort genomslag och uppmärksammas regelbundet i svensk allmänmedia.

Även om mätmetoderna är trubbiga och rankninglistor alltid behöver tas med en nypa salt konstaterar Sahlgrenska akademins dekan Agneta Holmäng att Shanghairankningen anses vara en av de mest pålitliga rankningarna:

– Det är en tongivande rankning, och jag gläder mig över att universitetet placerar sig mycket bra inom flera ämnen som vi arbetar med inom Sahlgrenska akademin. Vi är också fortsatt starka inom både odontologi och vårdvetenskap.

Akademiliv: GU klättrar på årets Shanghairankning

GU:s analys av Shanghairankningen 2018 (pdf)