Birgit Thilander har avlidit

Bild på Birgit thilanderProfessor emerita Birgit Thilander har i sommar avlidit 92 år gammal. Hon var aktiv inom forskningen ända till slutet. Birgit Thilander fick sin professur i ortodonti 1969 och var då den första kvinnliga professorn både på institutionen och inom odontologi i Sverige.

Under sin forskarkarriär skrev Birgit Thilander mer än 200 originalartiklar. Flera av dessa har sedermera belönats med prestigefyllda priser. Nyfikenheten var hennes främsta drivkraft som forskare.
―Forskning är för mig som att lägga ett stort pussel, där varje nytt resultat blir en ny pusselbit som passar in i det jag redan lagt. Jag har alltid varit nyfiken på hur nästa pusselbit kan se ut, och den nyfikenheten driver mig fortfarande, berättade Birgit Thilander för Sahlgrenska akademins nyhetssajt, akademiliv.se.

I sitt arbete vid institutionen har hon handlett 19 doktorander fram till disputation. Av dessa har åtta senare blivit professorer. Birgit Thilander hann med fem promoveringar under sitt liv, förutom sin egen 1961, har hon utsetts till hedersdoktor vid tre universitet utomlands och 2011 utsågs hon till jubeldoktor vid Karolinska Institutet.

Läs intervju med Birgit Thilander i akademiliv.se